Dag 17-23 - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Thom Geest - WaarBenJij.nu Dag 17-23 - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Thom Geest - WaarBenJij.nu

Dag 17-23

Blijf op de hoogte en volg Thom

19 Oktober 2014 | Frankrijk, Reims

Veel dagen zijn inmiddels weer gepasseerd, wat gaat de tijd toch eigenlijk snel, al meer dan 3 weken onderweg. Afgelopen week veel bijzondere moment meegemaakt en die kan ik natuurlijk niet voor jullie achterhouden! Dus geniet maar weer!

Dag 17
Reims  Rilly-La-Mantagne 12km
Na een avondje heerlijk rustig aan gedaan te hebben, beetje serie kijken en mijn blog bij werken, kwam er rond kwart voor 11 nog een 2de persoon in mijn kamer erbij. Hoe kon het ook anders dan dat deze man zelf ook naar Santiago de Compostela is geweest. De wereld is soms zo klein echt onvoorstelbaar. Al snel waren wij aan het praten over de reis. Hij was op de fiets gegaan maar heeft zoveel geleerd in die tijd. Zonder dat hij dat allemaal hoefde te vertellen merkte ik aan hem dat het hem veel deed. Het leek wel alsof hij zijn gehele reis opnieuw aan het beleven was. Bijzonder om dat zo te merken. Aangezien ik maar 12km hoefde te lopen vandaag kon ik heel rustig opstaan. Dat was ook best wel eens een keer heel aangenaam. Rustig ontbijten, rustig tas inpakken en dan nog even de stad in om eens goed de kathedraal te bekijken. De kathedraal is echt magnifiek! Na 1,5 uur in de kathedraal te zijn geweest even ergens iets middag eten. Nog steeds niet begonnen met mijn korte trip naar Rilly-la-Mantagne. Als het dan kwart over 2 is wordt het wel eens tijd om op te stappen en de stad Reims achter mij te laten. Ik begin lekker te wandelen, het is heerlijk weer dus geen probleem om een klein stukje te moeten overbruggen. De zon schijnt en het is warm. Als ik uiteindelijk Reims uitloop kom ik toch echt in het champagne gebied. Wat super om de zon te zien schijnen op al deze velden. Super mooie uitzichten weer. Bij het dorpje aangekomen waar ik ga slapen, die ik sochtends had gebeld, bleek dat ik niet in het huis zelf kan slapen. Dat was vast vanmorgen aan de telefoon uitgelegd, maar daar snap ik natuurlijk geen snars van, gewoon d’accord zeggen en vragen of er nou een slaapplek is voor de avond!!!!! Ik word naar een ruimte ergens anders in het dorp gebracht wat de werkplaats is maar waar op de 2de verdieping nog 2 bedden staan. Tevens is er een kookgelegenheid, wel een heuze magnetron!!!! Tjonge jonge, het moet ook niet nog mooier worden. Nee de magnetron was prima, even bij de supermarkt een maaltijd gekocht en die warm gemaakt. Tussendoor nog even naar het huis van mevrouw terug gegaan om wat champagne (zelf gemaakt natuurlijk) te proeven. Zij hebben 10 hectare aan champagnevelden en maken per jaar 80.000 flessen champagne!! Zo kom je als pelgrim toch op bijzondere slaapplekken terecht!!


Dag 18
Rilly-La-Mantagne  Mardeuil 20km
Aangezien ik gister dacht verstaan te hebben dat ik geen ontbijt zou krijgen was ik op tijd opgestaan om mijn eigen ontbijt bij de bakker te gaan halen. Toen ik om 9 uur bij mevrouw haar huis aankwam werd mij gevraagd of ik nog een kop thee wilde en of ik daar nog wat brood bij wilde… grrrrr waarom snap ik toch niet alles in het Frans. Om kwart voor 10 ga ik op stap voor deze dag met 20km. Gister hoorde ik dat het niet super weer zou worden, dus had maar mijn lange broek aangetrokken. Na 200 meter had ik het al warm en dus meteen er mijn korte broek weer van gemaakt. Dit bleek een goede keuze te zijn want de rest van de dag was het echt super weer, ik heb geen wolkje aan de hemel gezien!!! Vandaag begon met een lekker stuk door het bos, helaas was het nog steeds drassig, mja, dat zal het de rest van de reis vast nog blijven, krijg je ervan als je in de herfst gaat lopen. Maar omdat de zon zo heerlijk de bomen scheen werd ik helemaal vrolijk! Daarnaast is de herfst wel erg mooi om in te lopen, sommige bomen zijn al kaal, andere zijn aan het verkleuren en weer andere zijn nog helemaal groen, echt prachtig om te zien. Vervolgens uitgekomen bij een super mooi uitzicht over de ‘vallei’ (zo noem ik het maar even). Overal waar ik kon kijken stonden wijngaarden. Ik heb hier heerlijk mijn broodjes gegeten en genoten van het uitzicht. Daarna heerlijk tussen de wijngaarden doorgelopen naar het plaatsje Mardeuil. Bij het gemeentehuis aangekomen word ik meteen herkent als de pelgrim (ja die rugzak doet wonderen) die gister had gebeld. Ik ben erg op tijd wordt mij verteld, maar dat is geen probleem. Ik blijk te slapen in de school. Er staat geen bed, maar ik ga zo 3 matjes (van die dunne matjes waar je op de basisschool yoga op deed) op elkaar leggen en dat wordt dan mijn bed. Verder staat er in de koelkast eten wat ik allemaal mag pakken en opwarmen. De variatie bestaat uit witte bonen in een of andere niet lekkere saus, haricot verts salade en wat stukjes pizza. Mama ook weer blij want ik heb weer wat GROENTE gegeten! Vandaag ook nog even rondgelopen in dit dorpje. Ik vind de kleine Franse dorpjes echt leuk om te bekijken, ze hebben een bepaalde uitstraling die mij aanspreekt. Er zijn trouwens in elk dorpje hier wel een aantal champagne bedrijven. Leuk om te zien dat het toch zo leeft in deze omgeving! Vanavond ook weer een stukje uit mijn bijbel gelezen die ik heb meegenomen.



Dag 19
Mardeuil  Baye 35,2km
Na een heerlijk nachtje gehad te hebben op een dun matje (ik heb nog best goed geslapen eigenlijk) weer op weg gegaan voor mijn volgende dag. De dag begon meteen goed, flink stijgen om vervolgens ook weer lekker te mogen dalen. Gelukkig was dat vandaag niet heel erg, mijn pijn in de schenen is nagenoeg helemaal weg, blijkbaar moesten dus ook mijn schenen nog wennen aan het vele lopen (jeetje die hadden echt lang uitstel gedrag…). Het is prima weer, bewolkt, maar wel een aangename temperatuur dus lekker wandelen in korte broek en shirt. Ik ben vandaag helaas uit de champagne streek weg gewandeld volgens mij. Heb daar in ieder geval erg van genoten! Ze zijn op dit moment bezig met alle wijngaarden te ontdoen van het blad, zodat eigenlijk alleen nog de stam overblijft. Verder ook weer een lekker lang stuk door het bos gewandeld. Dan staat er in je boekje dat ze je expres over het graspad sturen omdat de wegen dwars door het bos meestal erg drassig zijn. Nou de wegen in het bos zagen er prima uit, maar het graspad was soms echt weer een drassige bende. Omdat je zo moet opletten waar je loopt kan je helaas niet de hele tijd van het bos genieten, maar gelukkig was dit niet het eerste bos waar ik doorheen liep :D. Onderweg nog een wandelaar tegengekomen die helemaal onder de indruk was wat ik aan het doen ben. Toch leuk dat mensen zo’n interesse tonen! Een half uur voordat ik zou arriveren in Baye dacht de hemel laat ik eens even Thom een frisse douche geven. Net lekker, maar blijkbaar stonk ik ofzo?!? (ik had gewoon gedouched). Ik zou snachts slapen bij Foyer de Charité. Ik kon me hier moeilijk iets bij voorstellen, maar omdat ik in mijn boekje zag staan dat er een mis was elke ochtend kreeg ik wel het vermoeden dat het met geloof te maken had. Eenmaal aangekomen werd ik meteen naar mijn kamer gebracht en kon ik daarna beneden iets komen drinken. Het blijkt dat dit dus een community is bestaande uit mensen die hier wonen en uit mensen die hier 1 week komen om zichzelf te vinden, god te vinden, rust te krijgen, of een andere reden. De mensen waren erg open voor gesprekken, sommige spreken zelfs Engels. Het is erg mooi om zo met deze mensen te kunnen praten over veel dingen. Vanavond ook naar de kerk gegaan (zit in dit gebouw en is van de community) ondanks dat ik niks verstond van wat de priester aan het vertellen was, was het erg bijzonder om dit bij te mogen wonen. Zo heb ik dus ook vanavond weer een erg bijzondere avond gehad en kom je als pelgrim, maar ook als mens, op zulke mooie en bijzondere plekken terecht, echt super om dit mee te mogen maken!



Dag 20
Baye  Vindey 25,5km
Sochtends om half 8 zit ik in de kapel om een mis bij te wonen. Ondanks dat ik er weer weinig van versta vindt ik het wederom erg bijzonder. Deze gehele dag hier aanwezig zijn zet me aan het denken. Ik heb bijzondere gesprekken gehad met mensen die daar wonen. Je wordt aan het denken gezet over wat echt belangrijk is. Tevens begon ik te denken waarom dingen gebeuren. Het kan geen toeval zijn dat ik hier terecht ben gekomen. Uiteindelijk heeft deze dag me dus erg veel opgeleverd en daar ben ik de mensen van de foyer de charity erg dankbaar voor. Na de mis is het gezellig met zijn allen ontbijten. Na het ontbijt gaan alle mensen daar hun eigen weg want er moet toch weer veel gebeuren in het oude kasteel. Ik pak mijn tas in en na een hartelijk afscheid vertrek ik. Een dag volgt waarin ik toch nog veel aan het nadenken wordt gezet over allerlei dingen die gebeuren. Ik ben inmiddels van mening dat de gebeurtenissen die plaats vinden met een reden gebeuren, ook al mag ik soms niet altijd weten welke reden er is voor elke gebeurtenis. Want zo’n tocht, maar ook zo’n overnachting, toch al met je kan doen.
Na prima weer gehad te hebben overdag kom ik aan in Vindey. De meeste kleine dorpjes hebben toch nog wel een bakker. Aangezien het kwart voor 4 is en de meneer des huizes pas tegen 5 uur zal arriveren besluit ik even rond te lopen. Niet overdreven, maar binnen 5 minuten ben ik het dorp door gelopen en blijkt het niet uit meer te bestaan dan een paar huizen… ik besluit bij zijn huis te wachten en dood mijn tijd met mijn dag van morgen door te lezen. Als de man thuis komt volgt er gelijk een leuk gesprek! Tijdens het avondeten praten wij verder. Ik merk al snel dat deze man houdt van grapjes en gezelligheid. Zo is het toch opmerkelijk wat een verschil je op 1 dag meemaakt, van stilte en gebed naar drukte en grapjes (alhoewel de mensen in de charity ook erg druk en gezellig waren, maar toch ook erg serieus). Dit was een bijzondere dag voor mij, ik ben op een locatie geweest die me best wel heeft geraakt en die mij aan het nadenken heeft gezet.
Oja aangezien dit een dag is van wisselingen gooi ik er toch nog iets grappigs in. Ik bel elke dag ongeveer naar mijn adres waar ik 4 dagen later wil slapen, dus dan vraag ik heel netjes over een kamer vrij is. Dat laatste zinnetje ging als volgt: c’est possible de dormir avec vous? Nu, voor de mensen die goed frans kunnen is dit een rare zin (mag ik hopen), voor de mensen die minder goed frans kunnen staat er is het mogelijk om te slapen met u? Een beetje gek natuurlijk om te vragen of ik met diegene mag slapen!!!! Inmiddels is avec dus maar vervangen door chez. Gelukkig begreep iedereen mij tot nu toe wel en heb ik toch gewoon een bed gekregen! TOUT SEUL



Dag 21
Vindey  Mery-Sur-Seine 30,8km
Wat een regen vannacht gehad zeg! Was maar goed dat ik lekker in mijn bedje lag. Aangezien ik 30,8 km voor de boeg had, wat normaal ongeveer 6,5 uur tijd kost, was ik wat later opgestaan. Ik kon in principe pas om 5 uur terecht bij het volgende adres. Aangezien de man aan de telefoon nog jong klonk ging ik ervan uit dat hij nog werkte en dat het dus weinig zin had om er eerder te zijn. De mensen waar ik sliep vonden het volgens mij ook wel prettig dat ik pas om half 9 wilde ontbijten aangezien zij zelf toen ook pas begonnen met opstaan. Rustig aan doen op een ochtendje is best wel lekker eigenlijk, heerlijk genieten! Om 10 uur dan toch afscheid nemen van deze gezellige prater en mijn weg vervolgen naar Santiago. Dag 21 is aangebroken. Volgens mijn schema dat ik heb ben ik nu qua dagen op 1/4de. Dat wil zeggen, ik zou graag met de kerst dagen weer thuis willen zijn dus doe ik mijn best om met 84 dagen in Santiago aan te komen. Mocht het niet lukken geen probleem, dus de mensen die mij kennen maak je vooral geen zorgen ik ga me niet kapot lopen om dit doel te halen. Is het te doen dan doe ik me best, anders komt het ook wel goed! :D maar vandaag een dag waarin de heuvels achter mij heb gelaten (voor even dan) en een bijna vlakke dag beleef. Weinig omhoog en omlaag is ook wel eens lekker. Aangezien je tijdens een wandeldag veel te zien hebt, want ja de uitzichten zijn meestal echt schitterend en soms zelfs magnifiek, maar weinig te doen hebt denk ik veel na. Over veel verschillende dingen, maar ook over bijvoorbeeld wat ik allemaal ga doen als ik weer terug ben. Als ik daarover denk voelt het best dichtbij, maar eigenlijk is het nog best ver weg, duurt nog ongeveer 63 dagen. Op het moment dat ik aankom in de plaats waar ik ga overnachten moet ik nog de straat zoeken van de man waarbij ik ga slapen. Ik had nog geen adres op google maps opgezocht dus op goed geluk spreek ik iemand aan om te vragen of die misschien weet waar de straat is die ik zoek. Het moet blijkbaar zo zijn, maar in het dorp waar veel mensen wonen, want ik loop de man tegen het lijf waar ik vannacht ga overnachten. Hij gaat van 6 tot 8 naar een vergadering ofzo waardoor ik even rustig de tijd heb om lekker te zitten. Om 8 uur eten, jeetje wat een avondmaal wordt er op tafel gezet zeg! Echt super, allemaal groentes, courgette met vlees erin, kaas en pruimentaart toe, ik heb hier helemaal niks te klagen!!! Deze man is echt een held in de keuken. Alles zelf gemaakt en bijna alle etenswaren ook uit eigen tuin! Ook de gesprekken (volg ik maar voor de helft, veel oui en d’accord zeggen helpt!!!) zijn toch weer bijzonder van de delen die ik versta! Avondje genieten dus!



Dag 22
Mery-Sur-Seine  Troyes 28,6km
Ik ben vroeg opgestaan (kwart over 7 vind ik vroeg !) om te ontbijten, mijn tas te pakken en te zorgen dat ik om 2 uur in Troyes ben bij de kathedraal. Papa en Natasja komen namelijk terug van vakantie en rijden op de terugweg langs Troyes om mij gezellig te meeten. Maar eerst heb ik dus nog 28,6km voor de boeg. Aangezien ik 10 voor 9 weg ging moest ik eigenlijk wat sneller lopen dan 5km/h. Dus voor deze keer het gas erop gooien (gaat lastig met die tas) en volgens een schema gaan lopen! Dat ging erg goed, ik moest namelijk de hele dag vlak lopen, eerst langs het kanaal (erg mooie omgeving) en vervolgens door paar kleine dorpjes voor Troyes. Aangezien het echt zomer was bij mij (geen wolkje gezien de hele dag en super warm) is het genieten van alle mooie kleuren ook veel meer aanwezig! Eenmaal aangekomen in Troyes bleek dat papa zich niet aan de afspraak had gehouden en dus pas om half 3 aankwam… helaas moest ik dus heel vervelend op een bankje in de zon gaan zitten en mijn broodje lekker gaan eten. Om half 3 proppen in de auto en gaan we naar het hotel toe. Na wat opfrissen weer terug naar Troyes om de mooie kathedraal te bekijken! Na nog even door Troyes gelopen te hebben en wat gedronken te hebben echt heerlijk gegeten!!! (ahum ahum) Bestel vooral veel groente papa, dat vindt je lekker, en een stukje vlees waar je 5 minuten op kauwt is ook geen enkel probleem. Nog een super gezellige avond gehad, heb genoten!



Dag 23
Troyes  Foret-Chenu 27,3km
Ik moet zeggen als pelgrim neem je elk bed aan wat je aangeboden krijgt, dus deed ik dat vannacht dus ook maar, maar het is toch wel erg lekker om een keertje op een heerlijk zacht bed te liggen! Ondanks dat we om 8 uur ons bed uit gingen ben ik pas om half 12 vertrokken deze dag. Na echt uitgebreid en relaxed ontbeten te hebben nog even de spullen pakken, jah waarom zou ik ook opschieten? Boodschapjes doen en dan afscheid nemen. Dit ging gelukkig makkelijker dan toen ik wegliep uit Heemstede. Misschien komt dat ook omdat ik nu al in dat ritme zit van elke dag opbreken en lopen. Wel gek te bedenken dat papa met 6,5 uur thuis is en dat ik daar 3 weken over heb moeten lopen!!! Dat laat wel weer zien dat het lopen inderdaad niet zo snel gaat als met de auto weg gaan. Vandaag was het weer super weer!!! Volop zon, ik weet niet hoe ik het getroffen heb, maar ik zal niet klagen. Op het moment dat ik wegloop zegt een man uit zijn rijdende auto nog: Buen camino, toch weer bijzonder! Het eerste stuk is weer vlak maar het tweede deel door de bossen. Jeetje wat is dat mooi in de herfst met een volle zon die door de bladeren komt, echt zo super genieten! Ik merkte wel dat ik het tijdens het lopen vandaag wat lastiger had dan de vorige dagen. Misschien toch het gevoel van thuis wat je een beetje hebt terug gekregen wat dan weer weg gaat in combinatie met dingen waar je over nadenkt die ook met thuis te maken hebben. Maar geen probleem, het enige wat ik gelukkig maar hoef te doen is het ene voetje voor het andere voetje te zetten en dan kom ik er ergens halverwege december wel! Als ik dat zo zeg klinkt het echt nog heel veel weg maar ik heb het gevoel dat dat super snel om zal zijn. Bij mijn avond adres aangekomen, bij mensen thuis, blijkt dat ik achterin de tuin een eigen huisje heb met alles erop en eraan (behalve wifi). Een van de eerste dingen die ook aan me gevraagd worden is of ik nog wasgoed heb (ik weet niet hoe ik dit heb uitgezocht maar inderdaad mijn spullen moesten weer gewassen worden) en al mijn spullen worden dus heerlijk gewassen!!!!
Ook nog maar even een update mbt mijn spieren. Op het moment helemaal nergens last van, mijn schenen hebben dus geaccepteerd dat ik aan het lopen ben en de andere spieren kunnen de tas goed verdragen. Omdat ik alleen niet heel veel vet heb op mijn heupen begint die tas daar een beetje te schuren, maar dan even iets anders hangen en kan ik de rest van de dag weer verder!




Jaja zo maak ik toch geregeld leuke dingen mee.

  • 19 Oktober 2014 - 21:36

    Carina :

    Wat leuk om al je verhalen te lezen, Thom! Klinkt echt als een mooie reis. Veel succes en plezier nog. En blijf vooral mooie reisverslagen schrijven!
    Groetjes, Carina

  • 19 Oktober 2014 - 23:06

    Richard:

    Tjee, Thom, wat een mooie verhalen allemaal weer! Ik zou bijna zelf m'n wandelschoenen aantrekken om jouw avonturen te beleven. Haha, met mijn conditie zou ik het waarschijnlijk tot Leiden brengen. Dus, ik doe het met jouw leuke verhalen.
    Geniet ervan!

  • 20 Oktober 2014 - 02:56

    Wendy:

    Hoi Thom,

    Zo heb heel wat gemist blijkt, vanavond even al je verslagen bij gelezen!
    Klinkt echt onwijs tof allemaal, super leuk ook om steeds bij nieuwe vreemde mensen te logeren. Gaaf dat je dat telkens lukt! Succes met de verdere route en zal het vanaf nu beter gaan bijhouden!

    Groetjes,
    Wendy

  • 20 Oktober 2014 - 09:17

    Bert:

    Hoi Thom,

    Wederom genoten van je verhalen, blijf zo door schrijven is er erg waardevol .
    Fijn te lezen dat je reis voorspoedig gaat, houden zo!!! je hebt pas 25% van alle belevenissen gehad dus nog veel moois in het verschiet en geniet.

    Veel plezier Bert


  • 20 Oktober 2014 - 13:00

    Hanny Hoppe:

    Hallo Thom.

    Wat leuk weer om je verslagen te lezen. Ook al die bijzondere overnachtingen lijkt me erg leuk. Ga de tocht dus samen met mijn man lopen en krijg steeds meer zin om hem vanaf Maasstricht te gaan lopen. We hebben n.l. Al het Pieterpad in een keer gelopen met de tent op de rug en dus tot Maasstricht al. We hebben lang getwijfeld of we dan vanaf Maasstricht zouden lopen of ergens in Spanje of Frankrijk te lopen maar na jouw verslagen hebben we toch zin om langer te gaan lopen. We blijven je volgen en blijf vooral zo schrijven!!!!!
    Succes met het vervolgen van het pad.

  • 20 Oktober 2014 - 15:59

    Ditteke:

    Fijn dat je ons een stukje meeneemt op je weg die je aflegt en dan niet alleen de kilometers.
    6,5 uur rijden is minder dan 3 weken, maar de stappen zijn weer veel meer dan de kilometers die zij moeten rijden. Zo is alles relatief.
    Groetjes, Ditteke


  • 24 Oktober 2014 - 17:14

    Dineke En Hans Kleinekoort:

    Thom, Vol bewondering lezen wij elke dag je verslag - ik ga het je zeker niet na doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thom

Actief sinds 05 Sept. 2014
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 17848

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 December 2014

Santiago de Compostella

Landen bezocht: