Dag 86-88 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Thom Geest - WaarBenJij.nu Dag 86-88 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Thom Geest - WaarBenJij.nu

Dag 86-88

Blijf op de hoogte en volg Thom

05 Januari 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Ik heb er even mee gewacht, niet expres maar omdat ik thuis was en de feestdagen er tussen zaten was ik niet helemaal meer bezig dat ik nog mijn verslag wilde schrijven.
Dus nu is mijn verslag helemaal af en zal ik jullie laten lezen hoe het is geweest de laatste dagen.



Dag 86
Melide  O’Pedrouzo 32,9km
Na geen drukte gehad te hebben tijdens het opstaan uiteindelijk naar de bar toe om een ontbijtje te pakken. Vandaag heb ik onbewust besloten om eigenlijk bijna de hele weg alleen te gaan lopen. Aangezien morgen nog kort is en ik die wil afsluiten met de mensen om mij heen vindt ik het fijn om vandaag alleen te lopen. Ook omdat ik dat heel veel heb moeten doen op mijn camino. Zo vertrek ik uiteindelijk als laatste pelgrim vanuit Melide voor de een na laatste dag. Na 2,5km kom ik een man tegen die daar met zijn fiets staat en hij blijkt een oud paralympier te zijn. Hij is bezig met een groot project om iets te laten bouwen en probeert daar geld voor in te zamelen. Een tijdje in het half Spaans en half Engels met deze man gepraat, vond het wel echt heel cool. Uiteindelijk ook een shirt gekocht om zijn project te steunen. Natuurlijk wel in het knal oranje omdat ik Nederlander ben. Het lopen ging verder heerlijk, door heerlijke landschappen gewandeld zonder door grotere plaatsen te moeten. Het was sinds een paar dagen weer heerlijk weer, strak blauwe lucht, het frisse van de winter (ja het is 21 december dus eindelijk winter), maar super heerlijk en fijn om te wandelen. Nog lekker bergachtig en prima wandelpaden, was dus erg leuk. Mageli nog even tegengekomen en daarmee een stukje gewandeld. Vervolgens doorgewandeld waar de rest nog wat pauze aan het houden was omdat het nog maar een klein stukje naar een groter plaatsje was. Daar vervolgens wat brood gekocht en heerlijk in het zonnetje gezeten en mijn broodjes gegeten! Inmiddels was het half 2 en moesten we nog 20km wandelen, aardig stukje dus als je bedenkt dat ik nu pas 12,9 had gedaan. Maar ging eigenlijk meteen weg in mijn eigen tempo en liet hiermee de andere al snel achter me, niet expres maar gewoon omdat ik mijn eigen tempo liep. Het was echt heerlijk om gewoon te wandelen, na te denken, en heerlijk te genieten van de mooie omgeving!!! Ik heb 4 top uurtjes gehad, met een korte pauze, om vervolgens in de albergue aan te komen. Mark was eerder vertrokken van de lunch pauze plaats en dacht dat hij dus misschien ook nog voor mij kon lopen. Aangekomen daar bleek ik de eerste te zijn en nadat ik gedouched had kwam Mark binnen. Hij was op dat moment in de veronderstelling dat hij nog voor me zat, lekker puh, niet dus, haha nee geen wedstrijd maar was even grappig. Gerhard en Anne kwamen 1,5 uur later binnen, hadden een grotere break genomen en arriveerden in het donker. Uiteindelijk met de groep in een pizzeria gegeten en daarvoor nog even met Mark in een barretje gezeten! Om 10 uur toch echt slapen want morgen om 6 uur gaat de wekker.




Dag 87
O’Pedrouzo  Santiago de Compostela 19,8km
Wekker om 6 uur, wakker worden me meteen genoeg adrenaline in mijn lijf! Het is nog pikdonker buiten maar wij zijn klaar om te vertrekken voor onze allerlaatste wandeldag met als einddoel van het wandelen de kathedraal van Santiago. Bijna iedereen hoofdlampje op en we lopen met Miguel, Mark, Mageli, Anne, Aleksander en Gerhard weg. Het is een wolkeloze nacht en dus blijven Mark en ik in het bos nog even staan om van de sterren te genieten! We zijn zo vroeg vertrokken omdat we voor 12 uur in Santiago willen zijn omdat er om 12 uur een pelgrims mis is die we graag bij zouden willen wonen. Zo gezegd dus vroeg vertrokken. Halverwege nog even in een barretje zitten om wat te eten en drinken en toch onze rust te pakken omdat we genoeg tijd hebben om in Santiago te komen. Helaas werd het nadat het licht was geworden vrij snel mistig, gelukkig geen regen dus dat is wel goed. Ik wilde vandaag bewust niet alleen lopen omdat ik dat over het algemeen de laatste tijd niet gedaan had en het dus ook zo wilde afsluiten door met mensen te lopen. Daarnaast wilde ik me er heel erg bewust van zijn dat dit de laatste wandeldag was en daar heb ik dus ook echt over na lopen denken! De omgeving was inmiddels wel wat minder, maar niet zo gek natuurlijk als je richting de stad aan het lopen bent dat er dan wat industrie stukken tussen zitten. Ook langs het vliegveld gelopen waar ik over 2 dagen naartoe terug zal gaan om naar huis te vliegen. 5km voor het einde stonden de andere op ons te wachten om het laatste gedeelte met zijn allen af te sluiten. Op het moment dat ik Santiago inliep kreeg ik echt een super geluksmoment, werd heel blij en was super trots dat ik het toch maar helemaal gemaakt had tot Santiago met alleen maar mijn spullen die ik op dat moment bij me had. Het was echt super om daar in Santiago te mogen wandelen, echt zo blij, onvoorstelbaar. Eigenlijk is Santiago super groot want we moesten dus zeker nog een uur door de buitenwijken lopen voordat we in het oude centrum aangekomen waren. Het oude centrum was wel erg leuk om aan te komen. Je loopt door straatje waar je de kathedraal al ziet liggen, draait vervolgens naar links en staat voor de kathedraal. Ik had me daar echt een voorstelling van gemaakt en had dus niet verwacht dat de kathedraal volledig met beide torens in de steigers zou staan! Wow toen baalde ik toch wel even kort. Maar later werd me duidelijk dat het niet ging om hoe de kathedraal eruit zou zien of hoe de finishlijn is maar hoe de weg is die je hebt afgelegd en toen werd ik heel blij maar voelde ook wel heel erg de mooiheid in mezelf opkomen. Ik werd er echt even stil van en wilde even goed bij dit moment stil blijven staan. Na de hele reis die ik had afgelegd was dit dus wel echt super dat ik hier dus eigenlijk op mijn eindpunt aangekomen was van de wandelreis die ik ondernomen heb. Na even kort een paar foto’s gemaakt te hebben zijn we de kathedraal ingegaan om de pelgrimsmis bij te wonen die om 12 zou beginnen. Eerlijk gezegd deed de mis mij niks en had ik er ook meer van voorgesteld. Niet dat die niet mooi was, maar had er weinig gevoel bij. Komt misschien ook omdat de mis volledig in het Spaans was. Na de miss was het natuurlijk tijd om de compostela op te halen! Best wel bijzonder om in het kantoortje te staan en je compostela te krijgen en te weten dat je wandeltocht erop zit! Ik heb naast de gebruikelijke compostela ook om een andere gevraagd waar je afstand opstaat en de beginplaats, dat was wel tof! Als soort van afsluiter dat we het gehaald hadden zijn we daarna met zijn 9en ergens gaan lunchen! Super gezellig en iedereen was blij en opgelaten dat we er waren. Daarna ging iedereen een beetje zijn eigen weg. De 2 Engelsen gingen nog even naar hun hostel, Miguel ging naar huis en ik ging met de andere een hostel zoeken. Voor het eerst mochten we nu 2 nachten in hetzelfde bed blijven zonder dat we onze spullen in moesten pakken en een nieuw hostel gingen zoeken. Met Mark nog even in een barretje gezeten en merkte dat daar opeens sterk het gevoel bij me binnen kwam dat we er echt waren. Het was mooi wat Mark toen zei: dit is niet het eindpunt van de camino, maar een nieuw begin van de camino. Mooi verklaring vind ik. Vervolgens nog even wat souvenirwinkeltjes bekeken om vervolgens in een tapas restaurantje te gaan eten met zijn 6en. Goede afsluiting van de reis, lekker eten en geen klok hebben, want we hoeven niet om 22 uur in het hostel te zijn omdat de deur dan dicht gaat. Na het eten zijn de Engelse gasten er ook bij gekomen en gaan we nog opzoek naar een bar omdat we camino hebben afgerond maar ook omdat Gerhard om 12 uur 50 wordt! Heerlijk avond gehad in een rock bar. Overdag zal het vast een lief winkeltje zijn, maar s’avonds is het een prima plek om een leuke avond te hebben. Om 10 voor 12 hebben we champagne geregeld want om 12 uur moet de bar eigenlijk dicht. Uiteindelijk gaan we om half 2 weg omdat de barman het eigenlijk ook nog wel heel gezellig vond. Wat een heerlijke afsluiting van deze tocht!!!!




Dag 88
Santiago de Compostela ' Santiago de Compostela 0km
Wat een slechte ochtend was dit zeg… vannacht helemaal niet lekker geworden, denk dat er een deel spanning/ontlading bij zat dat er uit moest waardoor ik mij niet goed voelde. Ik zal trouwens niet ontkennen dat er ook een deel alcohol bij aanwezig zou zijn geweest. Om 6 uur gingen Gerhard, Anne en Magelie naar huis. Ik bleef nog liggen tot 11 uur omdat ik nog vrij moe was en we voor het eerst niet voor 8 uur uit de albergue moesten zijn. Rond half 1 met Mark ergens gaan ontbijten. Ik voelde me inmiddels wel weer iets beter en hoopte dat dat zo zou blijven zodat ik nog wat tijd had om Santiago te kunnen bezichtigen. Helaas bleek dat niet het geval te zijn want na het ontbijt ben ik terug gegaan naar de albergue omdat ik me alweer helemaal niet lekker voelde. Met Mark afgesproken dat we om 4 uur bij de kathedraal zouden staan. Wekker dus gezet op kwart voor 4 en vervolgens mijn bed in om uit te rusten. Kwart voor 4 dus wakker geworden en naar de kathedraal gegaan. Voelde me gelukkig wel iets beter want ik wilde graag nog dingen van Santiago zien en wat souvenirs kopen. Mark had hetzelfde idee en nadat we een nieuwe afspraak hadden gemaakt zijn we beide onze eigen weg weer gegaan. Nog 2,5 uur vervolgens door Santiago gelopen, winkeltje in winkeltje uit. Voornamelijk in het centrum gebleven, was echt super toeristisch, maar was wel weer een keertje leuk na al die kleine dorpjes aangedaan te hebben de afgelopen 3 maanden. Om half 7 zijn Mark en ik nog even een museum ingegaan, na 20 min stonden we alweer buiten, was niet heel interessant. We dachten dat het over de camino en Santiago ging, maar het ging voornamelijk over Santiago en er was weinig te zien helaas dus stonden we snel weer buiten. Het was nog te vroeg om ergens iets te gaan eten dus zijn we naar het hostel gegaan om daar alvast een beetje onze tas in te pakken voor de vlucht terug die we morgen zouden hebben. Rond half 8 nog ergens iets gaan eten samen met Eileen (waren we al eerder op de camino tegen gekomen). Voelde me gelukkig goed genoeg om iets te kunnen eten. Op het einde van de avond nog even naar de kathedraal om daar te kijken. Terug gekomen in de albergue onze tas afgemaakt omdat we morgen om kwart over 5 opgehaald worden door de taxi!!! Ja dat was mijn wandeltocht naar Santiago! Maar nu begint de nieuwe camino pas echt!





Ja nu zitten mijn verslagen er toch echt op! Ik heb enorm genoten van alle berichtjes/reacties die ik heb gekregen tijdens mijn reis!
Ik ben inmiddels dus weer 1,5 week thuis en begin weer wat meer in het leven van hier te komen. De eerste dagen waren voor mij erg lastig. Het voelde gewoon niet alsof ik op de juiste plek was op dat moment. ik had vaak mijn eigen rust nodig en zocht deze ook op. het is gewoon heel raar om van het ene moment op het andere moment weer terug te zijn en dan weer in het leven daar te stappen.


Een hele lieve dikke knuffel!!!!!!

  • 06 Januari 2015 - 06:51

    Bert:

    Eind goed, al goed!

  • 06 Januari 2015 - 06:59

    Dominique :

    Hoi Thom,
    Je mag ontzettend trots op jezelf zijn. Je hebt er mooie ervaringen bij gekregen die je de rest van je leven zal meenemen.
    Liefs,

    Dominique

  • 06 Januari 2015 - 14:07

    Carlo Linders:

    Hoi vriend ,
    Bedankt voor al die prachtige soms ontroerende momenten de je aan het blog en indirect ook met iedereen hebt gedeeld .
    Ik weet niet of je mijn voorgaande reactie op jouw blog hebt gelezen,maar deze sluit daar naadloos bij aan. ( vooral nog even kennis van nemen )Ik heb een reactie gelezen waar in staat dat jouw camino nu pas echt begint.
    Daar sluit ik mij helemaal bij aan.
    Dus ik wens je Bon Camino !
    Tot ziens
    Carlo

  • 06 Januari 2015 - 15:06

    Gene En Caroline Foley:

    "SUPER!". We hebben genoten van je blog, van de beschrijving van wat je zag en meemaakte, en van je enthousiasme, en we bewonderen je optimisme, ook in de moeilijke momenten. Felicitationes!
    Veel succes met je verdere studies,

    Caroline en Gene

  • 06 Januari 2015 - 18:50

    Ditteke:

    Dank je voor je mooie verhalen, het delen van je ervaringen en gevoelens.
    Een waardevolle ervaring rijker, waar we als lezers van mochten meegenieten.
    Nogmaals dank en veel succes met de volgende stappen die je gaat zetten.
    Hartelijke groet,
    Ditteke

  • 06 Januari 2015 - 19:19

    Wim Jansen:

    Tom, allereerst gefeliciteerd met deze mooie ervaring. Die blijft je hele leven bij je.
    Het ga je goed en bedankt voor de mooie verslagen.
    Wim.

  • 07 Januari 2015 - 16:10

    Hanny Hoppe:

    Hallo Thom.

    Nu voor de laatste keer nog een berichtje van mij. Ik wens je veel succes in je verder leven en nu je dit hebt gedaan kun je alles aan lijkt me. Het gaat je goed en nog bedankt voor de leuke berichtjes.
    Hartelijke groeten Hanny

  • 10 Januari 2015 - 12:55

    Opa En Oma Van Leeuwen:

    Hoi Thom,
    We hebben genoten van je reisverslag ,goed van je dat je het gehaald hebt, gefeliciteerd!!
    wij willen je nog heel veel succes wensen met je verdere studie ,houd je haaks en hartelijke groeten
    nog veel geluk in je leven.
    Groetjes van opa en oma van myrthe en naomi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thom

Actief sinds 05 Sept. 2014
Verslag gelezen: 2654
Totaal aantal bezoekers 17851

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 December 2014

Santiago de Compostella

Landen bezocht: