Dag 1-6 - Reisverslag uit Mechelen, België van Thom Geest - WaarBenJij.nu Dag 1-6 - Reisverslag uit Mechelen, België van Thom Geest - WaarBenJij.nu

Dag 1-6

Blijf op de hoogte en volg Thom

02 Oktober 2014 | België, Mechelen

Sorry voor het lange wachten, maar hier komt dan eindelijk mijn eerste echte wandelverslag, en meteen van de afgelopen 6 dagen. Dus ga er even goed voor zitten, biertje/wijntje en zakje chips erbij en veel lees plezier :D

De eerste dag!
Heemstede  Zoetermeer 40km
Om 6 uur ging de wekker, laatste spullen inpakken en zorgen dat ik geen spullen vergeet. Om kwart over 7 kwamen nog een paar mensen (pap, Natasja, Jacques, Marion en Wendy) om de laatste uitzwaai te doen. Wat een gek idee was dat zeg… Normaal ga je weg met een vliegtuig en de auto en ben je na een paar uur echt weg en heb je een vakantie gevoel. Nou dat was nu totaal niet het geval. Gek om te merken dat als je je straat uitloopt dat je dan echt begint met je tocht. Maar tot op heden heb ik nog steeds niet dat gevoel dat ik echt bezig ben met mijn wandeltocht.
De route voorde me eerst vanuit Heemstede naar leiden, waar ik gezellig gelunched heb met Joop, vervolgens doorgelopen via Zoeterwoude (kindje van Zoetermeer en Woubrugge), wat trouwens een mooi dorpje was voor Nederlandse termen, even wat anders dan de stad, misschien kwam het ook wel omdat ik chille muziek aan had en het zonnetje scheen. Om 5 uur stond Michael bij zijn werk waar ik hem ophaalde om samen naar zijn huis te lopen. Hier heb ik vervolgens de avond doorgebracht en heerlijk gegeten.
Ja dat was de eerste dag alweer, maar ik ben er wel achter dat de tas niet leuk is, mijn schouders doen na 1 dag al goed pijn. Moet denk ik nog even goed inkomen met het dragen van deze tas en zorgen dat ik helemaal ingelopen ben. Tot nu toe ook nog niemand gehad die benieuwd was wat ik nou met zo’n enorm grote stomme tas aan het doen ben…


Dag twee:
Zoetermeer  Numansdorp 41km
Wakker worden in Zoetermeer, jeetje wat doet die wekker toch irritant, waarom ga jij al zo vroeg af… Het is kwart voor 7. Blijf ik liggen? Nee kan niet, ik bedenk me opeens dat ik weer verder moet met mijn reis. Oja mijn reis naar Santiago, daar was ik inderdaad mee bezig. Pfff oke, mijn bed maar uit, even gezellig met Michael en zijn vader ontbijten en vervolgens mijn laatste deel van de pas weer inpakken en gaan. Om 8 uur sta ik weer buiten, samen met Michael en zijn hond, die hebben besloten om nog even gezellig een stuk mee te lopen. ‘s Ochtends voor het eerst mijn verhaal mogen doen aan een man die toch benieuwd was hoeveel kilometer ik nog voor de boeg had. Tussen de kassen van Zoetermeer door op naar Rotterdam. Jeetje wat een lelijke stad is dat toch. Maar gelukkig hoef je maar een klein stukje door Rotterdam… not. Nja daar ga je dan, wel de Erasmusbrug gezien, en gekeken hoe een mega containerschip zich toch even netjes door de haven manoeuvreert. Verder is er niks aan in Rotterdam. Eindelijk uit Rotterdam en wat krijg je dan? Ja jippie mag je onder het kanaal door via de wandeltunnel, enige fijne was dat het er lekker cool was. Inmiddels is het goed warm geworden en heb ik nog 15 km voor de boeg. Eindelijk klaar met de grote stad, wel een groot verschil aangezien ik nu alleen in de velden loop. Om kwart voor 6 kom ik aan in Numansdorp waar vervolgens nog een hele opgave gaat beginnen, want waar zal ik toch eens gaan slapen. In het begin van het dorp was er wel een hotel, maar aangezien er nog 88 dagen voor de boeg zijn wil ik toch proberen een beetje goedkoop te slapen. Dan maar vragen bij mensen thuis. De eerste mogelijkheid was geen groot succes en ook bij de volgende vrouw had ik weinig kans… ondertussen een huis waar ik iemand zag staan links laten liggen aangezien deze mensen een kinderzitje op de fiets hadden. In mijn beleving dacht ik dat ik hier dan eigenlijk geen kans had. Na mijn tweede afwijzing sta ik nog even wat te drinken en tevens te bedenken wat ik zal gaan doen, want die slaapplek moet er natuurlijk wel komen. In mijn ooghoek zie ik ondertussen de vrouw waar ik het toch maar niet probeerde met haar vriend praten. Hopend dat het over mij ging toch maar even wachten met verder lopen, als de man dan naar mij toe komt lopen begin ik van binnen al een beetje te hopen. En rara wat gebeurt er, ja datgene waar ik op gehoopt had, ik krijg een (onder voorbehoud) slaapplaats aangeboden. Ik wordt super hartelijk ontvangen, krijg een hele maaltijd en kan even lekker douchen. Daarnaast zijn er 2 super lieve meisjes aanwezig. Eerst even de kat uit de boom kijken, maar daarna waren ze erg gezellig druk! Enorm genieten om hier zo gastvrij opgenomen te worden! Op deze manier vergeet je een beetje dat je een saaie dag hebt gehad waar je toch wel spierpijn hebt opgelopen!
Verder gaat alles nog prima, wel goede spierpijn, schouder, heup en kuit, maar die gaat hopelijk na verloop van tijd wel weer voorbij! :D


Dag drie,
Numansdorp  Bergen op Zoom 37km
Sochtends wakker worden om half 8 en weten dat je weer 37km voor de kiezen hebt is altijd een pretje. Toch dat bed uit, wat overigens heerlijk sliep (sliep in het bed van 1 van de meisjes, die zelf bij hun ouders sliepen) en merken dat de spieren toch nog best stijf zijn. De meisjes worden ook wakker, en ook al is het sochtends dat maakt voor hen niks uit. Boe en schrik vinden ze beide een leuk spelletje om met je te spelen, dus dat is ook 1 van de eerste dingen die ochtend die ik doe. Gelukkig kan ik zelf ook erg druk zijn, zelfs sochtends dus vond ik het alleen maar leuk. Na de meisjes uitgezwaaid te hebben naar school (ja dat moest ik doen) heb ik mijn tas omgedaan, hartelijk afscheid genomen, en ben ik begonnen met mijn wandeltocht naar bergen op zoom waar een stayokay op mij zat te wachten. Weer een dodelijk saaie dag voor de boeg. Eerst over 2 bruggen met hard rijdend verkeer naast je om vervolgens op het fietspad met langs denderende vrachtwagens verder te gaan (ja mijn tocht in Nederland heb ik goed uitgezocht….. kortste weg naar bergen op zoom was het doel). Als je dan denkt een alternatieve weg te pakken om even van de vrachtwagens af te zijn blijkt dat die weg eigenlijk niet toegankelijk is, maar dat houdt een fanatieke pelgrim niet tegen, dus gewoon over de hekjes en verdergaan, dat teruglopen vind ik namelijk maar niks :D. Na even lekker tosti te hebben gegeten de tweede helft van de tocht, weer hele stukken langs de weg lopen, dat hoort er dus blijkbaar bij in Nederland. Gelukkig begint het dan ook eindelijk te regenen, ja mijn dag is helemaal super. Als ik aankom in de stayokay blijk ik mazzel te hebben, want er is nog net genoeg eten voor 1 persoon. Ik krijg een 6 persoons slaapkamer waar ik alleen slaap. Na mijn regenjas uitgetrokken te hebben blijkt die toch op mijn schouders wat doorgelekt te hebben als ik het goed heb gezien, of het moet allemaal zweet zijn, nja dat merken we bij de volgende bui wel weer. Op naar België, hopelijk wordt het dan wat beter met de omgeving.


Dag 4
Bergen op Zoom  Kapellen 32,5km
Het plan was om vroeg te vertrekken vanuit Bergen op Zoom zodat ik misschien eens tegen 3 uur binnen kon zijn, maar als het ontbijt pas om 8 uur begint wordt dat een lastig verhaal. Rustig aan dan maar. Eerst vanuit het bos (daar lag het hostel) naar centrum Bergen op Zoom gelopen. Hier nog even lekker kopje thee met taart genomen om vervolgens pas om half 11 te beginnen aan mijn tocht naar de Kapellen, jaja ik ga eindelijk naar België toe. De eerste dag dat ik eindelijk een officiële route loop, dit resulteert er al snel in dat ik dwars door een natuurgebied mag lopen. Eindelijk iets meer natuur. Op het moment dat ik de grens over steek kom ik ook de eerste sticker tegen die is opgeplakt om de weg te wijzen naar Santiago de Compostella (onder foto’s zie je een voorbeeld, de gele pijl wijst de kant). Op het laatste stuk van de route stopt een fietser naast mij om te vragen of ik nog ver moet. Na wat gepraat te hebben blijkt deze man heel blij mij gezien te hebben, want dit is de eerste keer dat hij iemand ziet die de route loopt van de sticker naar Santiago. Als ik aangekomen ben in Kapellen blijkt het heel lastig te zijn om een slaapplek te vinden, dus bel ik uiteindelijk maar Myrthe op of ik daar kan slapen. Ik pak de bus naar Antwerpen (jeetje dat duurde lang voor 13km) en heb gelukkig dus een slaapplek gevonden.


Dag 5
Kapellen  Antwerpen 14,5km
Ja nu denk je waarschijnlijk ik begin nu al met smokkelen, maar nee hoor. Ik wilde sochtends vroeg de trein naar kapellen pakken. Kaartje is gekocht, maar ik blijk 1 seconde te laat te zijn en ondanks dat de trein stil staat mag ik er niet meer in…. Nja op naar de tram en bus dus maar, 50 min later dan gepland kom ik aan in kapellen en kan mijn vijfde dag beginnen. Deze dag is niet heel interessant, weinig natuur, maar helaas wel veel gebouwen en de haven van Antwerpen. Er staat een afspraak met Wim op het programma dus wil ik zo snel mogelijk weer terug zijn in Antwerpen, dat wordt dus goed doorlopen, maar dat valt nog best tegen met een zware tas op je rug. Rond half 1 kom ik bij Wim aan, wij lunchen gezellig samen en gaan daarna nog even de stad in om een stempel voor mijn pelgrimspaspoort te halen, de ondergrondse loopbrug met houten roltrap te bekijken (Ja Marc ik was nieuwsgierig geworden dus moest hem zien), een mooi uitzicht op 10 hoog over Antwerpen, en natuurlijk afsluiten met een lekker biertje. Eind van de middag weer naar Myrthe waar wij gezellig samen eten gaan maken en nog een gezellige avond hebben.


Dag 6
Antwerpen  Mechelen 25,5 km
Na afscheid te nemen van de laatste persoon op de route die ik kende had ik dag naar Mechelen voor de boeg. Beginnend met een stuk van 3 uur langs het spoor begon ik dat toch wel beu te worden. De tas zit inmiddels veel beter en ik heb eigenlijk geen last meer van mijn spieren, die zijn meestal na 1 nachtje rust weer helemaal hersteld. Nu hopen dat dit zo blijft tot het einde van de reis. Na het lange stuk langs de trein (jeetje wat rijden er eigenlijk veel treinen in 3 uur tijd zeg) had ik nog een leuk stukje om de rit mee af te sluiten. Beetje door de bossen en kleine weggetjes, dat is wat ik leuk vind en hoop dat de komende tijden dit soort weggetjes nog geregeld terug zullen komen. Vandaag is de eerste dag dat ik vroeg aankom in de plaats van bestemming. Om 2 uur ben ik in het centrum van Mechelen en ga ik opzoek naar de kathedraal om een stempel te halen. Als ik om half 3 bij het hostel aan kom blijkt deze pas om 5 uur open te gaan. Dan dus maar alles weer oppakken en nu zit ik lekker in een kroegje mijn verslag te schrijven. Zo nog even ergens iets eten en dan maar eens inchecken bij de jeugdherberg.

  • 02 Oktober 2014 - 17:30

    Denise:

    Ik was al benieuwd waar je was en waar hebt geslapen! Leuk om te lezen! Succes verder!

  • 02 Oktober 2014 - 18:42

    Sophie:

    Jeeetje Thom wat een lang verhaal! Maar ik vind het nu al onwijs leuk om dit te lezen, je maakt zoveel dingen mee, ondanks dat het 'misschien' lange stukken lopen zijn zie je onwijs veel.
    Dat je uiteindelijk mocht slapen bij die familie met die twee kleine meiden is onwijs gaaf,iets wat je niet vaak meer zal meemaken!
    Ik kijk nu al uit naar het volgende reisverslag van je, maar natuurlijk spreek ik je eerder, want ik blijf je kleine zusje en die moet gewoon af en toe contact zoeken met haar grote broer.
    Lieve kus van je zus!(l)

  • 02 Oktober 2014 - 18:42

    Dominique:

    Zo zo. Als verloopt zo te zien volgens planning. Mooie evaring die je gaat op doen. Ben benieuwd hoe het verder allemaal gaat. Succes en tot het volgende verhaal.

  • 02 Oktober 2014 - 20:32

    Alfred:

    Grote vriend, wat een heerlijk verhaal, ondanks dat ik je gelukkig af en toe spreek, boeit het vanaf de eerste zin. Geweldig dat jij dit alles meemaakt en fijn dat je lichamelijke ongemakken minder worden ook al zal je tas tot het einde toe zwaar blijven. Top dat je zomaar bij een jong gezin mocht blijven slapen en dat dit zo goed klikte, geweldig dat deze mensen nog bestaan en dat jij ze hebt gevonden. Ik verheug mij nu al op je verdere berichten. Take care!!

  • 02 Oktober 2014 - 20:33

    Bert:

    Zo Thom nog ff genieten van een paar Belgische biertjes onderweg, want voor je het weet zit je zo in Fr.
    Leuk dat je zo'n uitgebreid verslag doet van je belevenissen, volhouden zo hoor!! we genieten met je mee.
    Veel succes en geniet onderweg.

  • 02 Oktober 2014 - 22:03

    Wendy:

    Super leuk om te lezen hoe de reis verloopt. Gelukkig is de spierpijn al minder en zijn er zulke lieve mensen die spontaan vragen of je bij hen wilt overnachten. Heel veel plezier de komende dagen en hou ons op de hoogte! Xx

  • 02 Oktober 2014 - 22:39

    Richard:

    Super verhaal Thom!
    En dit is nog maar het begin. Erg leuk om te lezen hoe je deze super uitdaging gestart bent. Rare steden, leuke mensen en continue een andere omgeving.
    Zet 'm op, veel plezier en geniet van deze speciale trip!

  • 02 Oktober 2014 - 23:10

    Ditteke:

    Wat een leuke manier van schrijven heb je. Wie weet hoe je ook dit talent weer in kunt inzetten. In ieder geval nu door je volgers aan je binden, zodat wij je voetstappen kunnen volgen. Ik kijk naar je volgende reisverslag

  • 02 Oktober 2014 - 23:35

    Klasina:

    Leuk om te lezen Thom! Ik moest nog aan je denken toen het begon te regenen maandag en hier in huis noemen we je 'onze Thom' (als je ooit adoptieouders zoekt...) We vonden het fijn je te kunnen helpen op je avontuur. En de meisjes hebben er inderdaad (overduidelijk) van genoten. We blijven je volgen :)

  • 02 Oktober 2014 - 23:59

    Marc:

    Hee Thom, leuk eindelijk je verhaal te lezen! We dachten al bijna dat we je gezamenlijk verzonnen hadden ;-)

    Goed te zien dat het je goed gaat en dat de zware rugzak je wat minder in de weg zit inmiddels. Vond je de tunnel in Antwerpen mooi? We gaan je avonturen volgen, geniet van de steeds mooier wordende natuur!

    Groet van 'het gezin met het kinderzitje', en een vrolijk 'Boe!' van de meisjes ;-)

  • 03 Oktober 2014 - 08:35

    Hans Kleinekoort:

    wat een uitdaging. Geweldig. Respect.

  • 04 Oktober 2014 - 09:09

    Paul:

    Ik heb je verslag gelezen en ik merk al dat je het erg naar je zin hebt en zulke unieke en mooie dingen meemaakt. Geniet ervan en ik kijk weer uit naar je volgende verslag. Top

    Groeten Paul

  • 05 Oktober 2014 - 17:31

    Liesbeth:

    Hè Thom, wat stoer is dit! Ik heb de link naar je verslag van Yvonne gekregen en ga je zeker volgen! Geniet van al het moois dat gaat komen en heel veel succes!

    Groetjes, Liesbeth

    ps. Als het even tegen zit denk dan aan al die mensen die deze tocht op de bucketlist hebben staan en die daar stomweg geen tijd voor vrij kunnen maken omdat ze steeds in de malle molen van het leven mee moeten...

  • 06 Oktober 2014 - 14:18

    Hans Kleinekoort:

    Respect en bewondering. Wat zal jij in vorm zijn in juli 2015 !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thom

Actief sinds 05 Sept. 2014
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 17849

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 December 2014

Santiago de Compostella

Landen bezocht: