Dag 11-16 - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Thom Geest - WaarBenJij.nu Dag 11-16 - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Thom Geest - WaarBenJij.nu

Dag 11-16

Blijf op de hoogte en volg Thom

12 Oktober 2014 | Frankrijk, Reims

Sorry dat jullie weer wat langer moesten wachten maar had soms wat problemen met de wifi!
Maar morgen (maandag) begin van een nieuwe week, dus wat is er nou beter om je nieuwe week mee te beginnen dan even mijn blog te lezen? Je baas vindt het vast niet erg dat je tijdens je kopje koffie even de blog van deze wandelaar zit te lezen, dus veel plezier!

Dag 11
Anhée  Givet 27,5km
Wat een dag zeg! Maar ik zal wel eens bij het begin beginnen. Na zoals gewoonlijk rustig op te staan en lekker op mijn gemak te ontbijten wordt het tijd om te gaan. Na een gebruikelijke foto (moet bijna overal op het moment dat je bij mensen thuis slaapt) met de eigenaar ga ik weer op pad. Het heeft snachts keihard geregend (volgens mij, maar ik heb niks gehoord) tot sochtends een uur of 8. Volgens buienradar zou het de rest van de dag op mijn tocht droog zijn. (Ik doe het beter dan jullie daar in dat koude kikkerlandje met je hagel en onweer) ik vertrek dus lekker in mijn korte broek. Helaas gaat het na 20 minuten toch beginnen met miezeren. Te hard om geen regenpak aan te trekken, dus dat moet dan maar. In Dinant is mijn regenpak weer droog en kan die dus weer opgeborgen worden, nog even een stempel halen bij de kerk en weer door. Ik had het idee dat ik de hele dag (net als gister) over een verharde weg zou lopen naar Givet. Gelukkig werd het tegendeel bewezen. Ik kreeg een soort van Schotland gevoel (voor de mensen die snappen wat ik bedoel), door de bossen, veel kleine weggetjes, uitkijken waar je loopt anders lig je in het water. SUPER leuk dus!!! Echt waar ik een beetje op zat te hopen. Ik had ook mazzel met de regen van de vorige dag, NOT, want daardoor was alles soppig en glibberig. Vooral toen ik opeens dwars door de weilanden moest lopen was dat erg leuk. Op de plekken waar de koeien van het ene veld naar het andere gaan was het een en al smerig. Je kan dus wel raden hoe mijn schoenen er nu uitzien… maar geen probleem, dat houdt het najuist leuk!!! Na nog een stuk langs de weg te lopen kom ik in Givet aan. Ik had nog geen slaapplek geregeld (had wel iets in mijn hoofd) dus ik liep naar het office du tourisme om wat info te krijgen. Ja hoor, gesloten sinds eind september, schiet lekker op dit. Gelukkig had ik het telefoonnummer van waar ik wilde slapen dus dan maar zelf bellen. Binnen 1 minuut heb ik uitgelegd wie ik ben, dat ik vanavond een slaapplek nodig heb (dat is mogelijk) en waar we zullen afspreken in mijn vloeiende Frans. (ik ben inmiddels ook in Frankrijk aangekomen voor 1 dag, morgen nog 1 dag België namelijk) Ik slaap in een klein huisje wat van alle gemakken voorzien is. Geen idee hoe het precies zit, maar deze man brengt pelgrims hierheen maar woont zelf in een ander dorp volgens mij. Hij vindt het volgens mij super leuk om dit te doen. Zo ben ik dus de hele avond alleen, opzich ook best een keer lekker! Tevens voor de eerste keer zelf moeten koken (oké, verse pasta met wat pesto, culinair hoogstandje ahum ahum) maar al met al een prima avond gehad.


Dag 12
Givet  Olloy-sur-viroin 22km
Voor het eerst mijn kleren ZELF moeten wassen (ja thuis doe ik dat wel, maar niet op de hand) wat een hels karwei was dit zeg, kletsnat (ja helaas zat er geen centrifuge bij de handwas) en dat moet dan allemaal de volgende dag droog zijn… op hoop van zegen zeggen we dan maar. De volgende morgen bleek dat ondanks dat ik de verwarming had aangezet niks droog was. Ja snel alles maar om en om op de verwarming leggen en uiteindelijk was alles een beetje droog… Pffff dit moet ik dus nog 75 dagen ongeveer overleven. Na een ontbijtje in elkaar gezet te hebben, supermarkt was dichtbij, weer vertrokken. Wat een zielige dag was het, het begon en eindigde met regen, en tussendoor? Ja toen ook de hele tijd regen. (Nu ben ik toch blij met mijn waterdichte kleding, kwam namelijk droog aan). Maar ik loop nog maar net Givet uit en zie opeens voor mij 3 rugzakken heen en weer bewegen. NO WAY, je gaat toch niet menen dat er nog meer mensen op dit moment onderweg zijn naar Santiago?!?!?! Even aanzetten want ik ben toch best benieuwd. Het blijken Nederlanders te zijn die elk jaar een klein stukje van de route pakken, nu dus een stuk van België. Omdat ik het erg gezellig heb besluit ik om bij deze mannen te blijven lopen. Zij nemen een iets andere route. De twijfel sloeg dus even toe, de route volgen of even Nederlands lullen en gezelligheid? De keuze was snel gemaakt, dan maar iets minder kilometers vandaag, dit ga ik waarschijnlijk de komende tijd niet vaak meemaken. Na een gezellige dag gewandeld te hebben laat ik de heren achter bij hun hotel waar zij de nacht door zullen brengen. Ik moet nog naar het volgende dorp omdat ik daar mijn slaapplek heb geregeld. Na een lekker stuk door het bos met glibberen en glijden kom ik aan in Olloy-sur-Viroin. Een klein maar leuk plaatsje. Op mijn slaapadres is een hele klas aanwezig die een soort van ontmoetingskamp hebben ofzo. Erg druk dus met allemaal nieuwe bruggers, maar ik ben in ieder geval niet alleen. Er wordt blijkbaar veel eten gemaakt want ik kan nadat de school heeft gegeten ook nog zoveel eten als ik wil!! Verder een rustige avond gehad.
Ik voel mezelf nog steeds erg sterk, geen last de spieren of tas en ook geen blaren (even afkloppen natuurlijk) De dagen gaan me tot nu toe redelijke gemakkelijk af dus daar geniet ik dan ook maar van!


Dag 13
Olloy-sur-Viroin  Rocroi 26km
Na een heerlijk ontbijtje en een stempel bleek dat ik deze hele nacht gratis heb doorgebracht. Betalen voor het bed, avondeten en ontbijt was niet nodig. Mevrouw zei dat ik even de mazzel had dat er een school zat en dat ik daarop mee heb gegeten. Wat een liefdadigheid toch weer, leuk dat zulk soort mensen nog bestaan. Het heeft de hele nacht geregend, en de dag ervoor ook al natuurlijk, dus dat zorgt ervoor dat de bospaden erg drassig en modderig zijn. Ideaal als je vieze voeten wil scoren! Ik ga vandaag de Ardennen in, wat betekent dat ik de gehele, maar dan ook echt de hele, dag door de bossen mag banjeren. Klimmen, dalen, glibberen, glijden, omlopen, verkeerd lopen, ja alles hoort er vandaag bij. Ik ben 2x verkeerd gelopen, 1x omdat ik zelf niet had opgelet, de andere keer omdat de weg waar ik op liep afsloeg en er 1 piepklein weggetje rechtdoor ging. Wat zou jij doen, geen bordje of iets, het kleine weggetje pakken rechtdoor of de weg volgen met een kleine bocht. Inderdaad omdat ik het zo opschrijf kies je de kleine weg, maar normaal kies je de weg die je volgt. Dat deed ik dus ook, na 10 minuten lopen ben ik maar omgedraaid omdat ik geen bordje meer tegenkwam. Heb de andere weg, de kleine weg, genomen en voilà na nog geen 200m was er weer een bordje. Ongelooflijk… Daarnaast ook wegen tegen gekomen die volledig onder water stonden waardoor ik omhoog moest klimmen en verderop weer moest afdalen. Enorm gaaf om dit mee te maken!!! Helaas op het einde een plasje verkeerd ingeschat, was iets dieper dan gedacht waardoor het water zo via de bovenkant van mijn schoen naar binnen liep… Uiteindelijk na een lekker dagje lopen rond 4 uur bij mijn slaapadres aangekomen. Na wat skypen en douchen ga ik terug naar de stad voor wat avondeten (en misschien ook nog even de Nederlanders van gisteren tegenkomen). En het moest zo zijn want ik zit meteen goed, ik kom de Nederlanders tegen en wij besluiten samen te eten en daarna nog even wat te drinken. Wat een gezellige avond is dit geworden met uiteindelijk aan het einde ook zeker erg bijzondere gesprekken. Ik ben blij dat ik hen nog even ben tegengekomen, ontmoetingen die je niet snel vergeet!! Inmiddels is mijn 2de boekje uit en zijn we dus bezig met de 3de.


Dag 14
Rocroi  Signy-L’abbaye 31,9 km
Na een heerlijke nachtrust weer helemaal klaar voor het vervolgen van mijn tocht! Daar gaan we dan weer. De dag begint rustig met een lekkere weg, asfalt, en ik kan dus meteen lekker in mijn tempo komen. Vandaag is het veel klimmen en dalen geblazen. Geen kleine stukjes maar meteen een paar honderd meter lang klimmen. Wat een fantastische uitzichten toch op het einde van die klimmetjes! Enorm genieten. Het pad in het bos op het einde was daarentegen alleen drama. Ik denk dat de afgelopen maand niemand meer daar heeft gelopen aangezien alles overwoekerd was. Soms echt goed kijken waar ik heen moest omdat het niet goed aangegeven was. Eindelijk uit het bos, hopen op een betere weg, tevergeefs. Ik ga lopen door een pad met aan weerszijden prikkeldraad, erg fijn! Naast het prikkeldraad aan beide kanten een weide met koeien. Erg leuk, vooral als er weinig ruimte is tussen mij en de koeien… liever zo snel mogelijk doorlopen en mijn weg vervolgen. (het was wel een erg avontuurlijk stuk dus ook dat heb ik weer meegemaakt). Savonds zelf weer eten gemaakt en nog even geskyped, het thuisfront wil toch graag weten hoe het gaat.


Dag 15
Signy-L’Abbaye  chateau Porcien 29,7km
De dag begon met meteen lekker klimmen. Helaas begon ik al met een beetje pijn. Ik denk dat het de aanhechting is van een spier bij mijn enkelgewricht. In ieder geval voelt het niet lekker tijdens het wandelen. Maar niks aan te doen, moet toch naar Santiago toe. Het eerste stuk door het bos was helaas weer zo’n drama pad als gister (totaal niet als pad te bestempelen…) dus was het kruip door sluip door. Het had vannacht ook weer geregend zo te zien want er lagen nog steeds goede plassen op de weg, goed oppassen dus waar ik mijn voeten zou neerzetten. Het tweede deel van de tocht werd mooier en leuker. Nog steeds veel klimmen en dalen maar aangezien ik nu tussen de boerengronden liep kwam je na een klim op een prachtig vergezicht uit! Enorm genieten dus! Toen ik rond 4en aankwam in mijn plaatsje waar ik wilde overnachten moest ik opzoek naar de supermarkt. Hier zou namelijk de sleutel te vinden zijn voor een pelgrimslokaal. Ik loop de supermarkt binnen en meteen komt de manager naar me toe om te vragen of ik een slaapplek zoek. Dit gaat erg makkelijk dus. Ja die heb ik nodig. Ik krijg een adres en een code voor de deur en zo kom ik in een klein hok terecht met alleen 3 bedden, douche en toilet (gelukkig ben ik alleen). Na nog even boodschappen te hebben gedaan bij de supermarkt (omdat het cafe/restaurant dicht is) kan ik ook avond eten. Verder weinig te doen, dus nog even lezen, vroeg slapen want morgen een lange dag voor de boeg! Op naar REIMS!


Dag 16
Chateau Porcien  Reims 39,2 km
Na een prima nachtje slapen in een hok van de gemeente weer vroeg op pad gegaan. Ik zag vandaag voor het eerst de zon opkomen! De zon komt tegenwoordig pas om 8 uur op, dus zo vroeg was ik nou ook weer niet op pad. Vandaag had, gelukkig, geen bos waar ik doorheen moest banjeren. Helaas zorgde dat er ook meteen voor dat er weinig interessants te zien was vandaag. Voor mijn scheenbeen (waar ik toch nog last van heb) was het wel fijn dat ik niet zoveel hoefde te stijgen en dalen. Wat wel leuk was, was dat ik langs een motorcross event kwam. Net zoals je soms op tv ziet stonden er allemaal campers en auto’s om het parcours heen waar de deelnemers hun kamp hadden. Ook wagens met allemaal gereedschap om de motoren te controleren en te maken zo nodig. Leuk om zoiets eens in het echt te zien. Na niet te lang blijven kijken weer verder. In de verte zag ik de kathedraal van Reims al liggen. Helaas bleek die gewoon nog 10km weg te zijn, oftewel zeker nog 2 uur wandelen… Dat is toch wel even vervelend als je de eindbestemming ziet maar er eigenlijk nog zo ver van verwijderd bent. Na mijn kamer in een soort van jeugdherberg gevonden te hebben nog even gewassen. Vanavond heb ik bedacht dat ik mezelf maar eens ga trakteren op een heerlijk avondmaal in een restaurant!!! Dat zal heerlijk gaan smaken!
Vandaag heb ik ervoor gekozen om in plaats van in Bazancourt in Reims te slapen. Alle hotels en overnachtingadressen waren dicht op zondag, dus besloten door te lopen naar Reims. Hierdoor moest ik wel 17km meer lopen, maar dit zorgt ervoor dat ik morgen nog maar 10km hoef te lopen! Mooi tijd om dus even een kijkje te nemen in deze stad en de kathedraal te bezoeken!

  • 13 Oktober 2014 - 11:20

    Caroline Foley:

    Thom, je gaat met zevenmijlslaarzen!
    Wees wel voorzichtig met die pijn in je been; het klinkt een beetje als een beginnende tendonitis. Een dagje rustig aan doen zal geen kwaad kunnen.
    Bon courage!
    Caroline en Gene

  • 13 Oktober 2014 - 13:19

    Ditteke:

    Mijn baas zal niet zo blij zijn met het lezen van je heel uitgebreide reisverslag. Gelukkig heb ik vakantie en kan ik tijdens mijn lunch van je verhaal genieten. Succes met het vervolg van je weg! Ditteke

  • 13 Oktober 2014 - 13:44

    Wendy:

    Wat een plassen en smurrie! En dat paadje tussen de koeien door haha, ik snap dat je er niet zo lekker liep.
    Hopelijk wordt de pijn niet erger en heb je even kunnen genieten van de rustige dag 17.
    Veel plezier de aankomende aankomende dagen.
    Ik kijk zoals iedere week uit naar je volgende post Thom ^^

    Xx en een dikke knuffel uit het eveneens regenachtige Nederland

  • 13 Oktober 2014 - 18:14

    Paul:

    Thom, volgens mij heb je het enorm naar je zin, prachtig om dit allemaal mee te maken. Als ik Opa spreek heeft hij het iedere keer over je. Ga zo door en ik blijf je volgen.! paul

  • 13 Oktober 2014 - 19:38

    Yvonne:

    Thom! Wat is dit leuk....het lezen van jouw gezellige wandel-verslagen! Je ontmoetingen met allerlei mensen, de bijzondere wandelpaden die je loopt....een genot om te lezen! Ik blijf je zeker volgen! Succes de komende dagen en ik kijk uit naar je volgende verslag! Groet uit 3huis, Yvonne

  • 14 Oktober 2014 - 13:03

    Ingrid:

    Hi Thom,
    Heb je nog een kaarsje opgestoken in de kathedraal van Reims voor je dierbaren en voor een goed vervolg van je tocht? Opa Jaap was vorige week bij ons en zoals Paul al zei, hij (maar ook je mams) is zo enorm trots op jou. Houd jezelf in de gaten, dagje rust kan geen kwaad. Knuffel van ons 3 (trouwens, David is gisteren geslaagd en vervolgt de studie volgende week op Schiphol).

  • 15 Oktober 2014 - 11:32

    Liesbeth:

    Hè Thom, mooie verhalen weer. "Helaas" heb ik zelf ook ervaring met te diepe plassen (..) maar dit soort modderverhalen blijven wel de verhalen waar je het jaren later nog over hebt dus daar doe je het dan maar voor

  • 18 Oktober 2014 - 23:57

    Carlo Linders:

    Hoi Thom , hier een van die brabanders Carlo. Hoe is het kanjer? We zijn zelf zaterdagmiddag om ong 14 00 uur opgehaald door een neef van Ad ,die lange .We hebben op de terugweg een groot deel van de door ons gelopen route nagereden . Dan is het toch een pittig stuk wat die oude heren met rugzak afgelegd hebben .Applausje voor ons zelf . Ik lees dat je wat problemen met je enkel hebt gehad . Forceer dat niet jongen ,anders kan dat een lange tijd knagen. Ik merk aan je verhaal dat je mentaal eea nog goed op de rit hebt Thom. Fijn want er zullen ongetwijfelt dagen tussendoor komen dat je moet putten uit je opgebouwde mentale reserves. Dan komen er weer fantastische highlights en interressante ontmoetingen . Ik had normaliter de foto,s al naar je opgestuurd maar er kwamen dwingende zaken tussen die dat verhinderd hebben . Op termijn ga ik ze naar je toe sturen. Ik wens je veel wandelplezier en blijf je volgen ,welliswaar niet op de voet .gr Carlo

  • 03 November 2014 - 19:53

    Ad Van Den Tillaar:

    Hoi Thom, eindelijk heb ik van Carlo je blog gekregen, hij is 70 jaar al met pensioen maar nooit geen tijd, (grapje). nu kan ik je vertellen dat ik de ontmoeting ook als zeer prettig heb ervaren, en je een bijzonder persoon heb gevonden, en het zeer moedig vindt om op deze jonge leeftijd deze uitdaging aan te gaan, het zal je sterke in je verdere loopbaan. inmiddels heb ik 3 foto's doorgestuurd naar Carlo, die zal zorgen dat ze bij jouw aan komen. Jan, je weet wel de stille !! daar krijg je zeker ook de groeten van, dat doe ik voor hem Jan kan niet omgaan met de PC. nu kan je nu volgen via je blog. En het gaat je goed.
    Buene Camino zoals een Spanjaard zegt. gr. Ad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thom

Actief sinds 05 Sept. 2014
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 17852

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 December 2014

Santiago de Compostella

Landen bezocht: