Dag 24-30 - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Thom Geest - WaarBenJij.nu Dag 24-30 - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Thom Geest - WaarBenJij.nu

Dag 24-30

Blijf op de hoogte en volg Thom

26 Oktober 2014 | Frankrijk, Nevers

Hallo allemaal,

Het heeft weer een week geduurd, maar als er geen wifi is dan kan ik natuurlijk ook niks posten, dus vandaar. Maar ik heb mijn best gedaan om het weer leuk te maken (oke ik heb gewoon hetzelfde gedaan als de vorige keren met schrijven) dus hoop dat jullie weer genieten!


Dag 24
Foret-Chenu  Flogny-la-Chapelle 28,5km
Wat een heerlijk nachtje lekker lang geslapen zeg! Helemaal uitgerust voor vandaag! Na mijn ontbijtje lekker de schoenen weer onder gebonden en gaan. Ik merkte al snel dat het vandaag wel warm werd maar ook heel benauwd. Helaas had ik nog steeds het slechte brood van gister van de supermarkt (echt waar, het brood van de bakker is zo 100x beter!!!!) maar tegen de tijd dat ik eindelijk een bakker had gevonden was het middag en was die dus alweer gesloten… Dat wordt dus leven op het brood van gister. Ik moet toch iets eten anders val ik neer, iedereen weet wel hoeveel voedsel ik namelijk nodig heb. Wisselende dag door de velden en door de bossen. Sinds gisteren is het jachtseizoen hier begonnen dus in het bos zie je nu overal mannen zitten met oranje vestjes, wachtende op een wild dier dat langs loopt. Ja serieus ze zitten de hele dag op een krukje te wachten, ik snapte er niks van. Gelukkig schieten ze alleen op wild dat op 4 poten loopt, dus kon ik heelhuids mijn weg vervolgen! Het is ook weer maandag dus dat betekent in mijn beste Frans mijn slaapplekken regelen voor de komende nachten. Vanavond zou ik volgens mijn boekje in de kleedkamer van een sportterrein een slaapplek krijgen. Bellen met de gemeente levert me inderdaad een slaapplek op, er wordt gezegd dat ik een kleine kamer krijg. Ik heb zoiets van ik vind het prima, zolang ik maar ergens kan slapen. Aangekomen blijkt dat ik tegenover het gemeentehuis een kamer krijg. Een klein huisje wat van de gemeente is voor de pelgrims, super fijn! Niks slapen op het sportterrein dus! Even lekker een pizza gegeten en daarna rustig op de bank gezeten.
Vandaag was wel een lastige dag. Wat er precies was vindt ik moeilijk te zeggen maar ik denk dat ik toch een beetje het huis gevoel heb gekregen doordat ik papa heb gezien. Je praat natuurlijk over veel dingen dan en die roepen dan een thuis gevoel in je op. Je begint dan weer na te denken en denk dat ik het daar vandaag weer beetje lastig mee had. Gelukkig blijft het suf, gewoon voet voor voet verder, niet heel lastig. Je hebt dan wel genoeg tijd om te kunnen denken, daarnaast ook niemand die je in je gedachten stoort of dat je weet dat je over 10 minuten bijvoorbeeld weer verder moet met nieuwe dingen.


Dag 25
Flogny-La-Chapelle  Saint-Cyr-Les-Colons 38km
Na een nacht slecht slapen, 3x wakker worden van een boiler die aangaat, vroeg opstaan want er is 38km vandaag voor de boeg. En aangezien ik niet om 6 uur binnen wil zijn vertrek ik uiteindelijk om half 9. Horende dat er storm in Nederland was en dat Heathrow plat lag hoopte ik dat ik geen last zou krijgen van dit weer. Mijn dag begon goed, nog steeds een lekker temperatuurtje, dus korte broek en uiteindelijk in een shirt. Omdat ik zo vroeg start geeft dat ook een lekker gevoel om 12 uur, je hebt dan het idee dat je al super veel gedaan hebt, nja had toen ook al 18km gelopen dus opzich klopte dat gevoel wel. Vandaag ook een erg mooie dag, wel weer redelijk wat klimmen en klauteren maar dan krijg je ook zeker mooi uitzichten. Ik was weer in de wijn streek aanbeland, ik denk dat het witte wijn is. Maar alle wijngaarden zijn aan het verkleuren dus alle bladeren zijn geel, oranje, rood. Opzich is dat niet heel bijzonder als je 1 wijngaard hebt, maar als dat zo doorgaat zover als dat je kan kijken is dat echt magnifiek!!!! Zo wat een uitzichten zeg. Rond 2 uur begon het dan toch wat te regenen, helaas hard genoeg dat het tijd werd voor een regenpak. Wat nog wel grappig was was dat ik op een gegeven moment langs een weg liep waar ze bezig waren met iets maken. Vervolgens was er 1 bouwvakker die even met me wilde praten (IN ENGELS, wat een wonder) want die vroeg zich af wat ik hier aan het doen was, aangezien er gister ook al iemand was langs gelopen met backpack! Jaja er loopt een Nederlander uit Groningen voor mij. Hij stopt alleen in Vezelay dus die ga ik niet meer tegenkomen. Inmiddels weer gestopt met regenen. Ik loop het laatste stukje naar het dorpje toe en zie de donkere wolken al naar me toe komen. Helaas komt in de laatste 10 minuten dus de gehele hemel naar beneden. Net optijd mijn jas en broek aan. Bleef dus verder wel droog, maar is wel net zonde dat je dat je laatste 10 minuten hebt. Maar ook beetje gek als ik nooit regen heb hier. Savonds in mijn eentje in een gemeenteherberg met slaapplaatsen voor 6 mensen ofzo. Wel lekker om even goed rust te hebben na zo’n lange dag, was toch best wel pittig!



Dag 26
Saint-Cyr-Les-Colons  Saint-More 26,1 km
Na de regen van gisteren was het nu heerlijk weer, strak blauwe lucht. Vanuit binnen ging ik er dus vanuit dat het net als de voorgaande dagen een lekkere temperatuur was en dat ik dus makkelijk in korte broek met shirt kon lopen. Het tegendeel bleek waar te zijn.. jeetje wat was het koud. Vrij snel toch maar een lange broek gemaakt en zelfs mijn jas over mijn vest aangetrokken. Ik denk dat het ook hier nu herfst aan het worden is. Vandaag een dag met behoorlijke klimmen ertussen. Op een gegeven moment ging de route zo stijl naar beneden dat ik twee keer op mijn plaat ben gegaan! Verder wel erg leuk, maar op het einde merkte ik wel dat ik het zat was en het heerlijk vond dat ik op mijn bestemming aangekomen was. Wat een gezelligheid hier! Deze mensen hebben in België gewoond en spreken dus een klein beetje Nederlands, erg leuk om zo te kunnen communiceren. Op het moment dat ik ging douchen probeerden ik nog even de kraan te draaien, bleek alleen dat dat niet mogelijk was dus toen stond ik met een douchekop in mijn handen. Oeps foutje! Niks aan de hand verder, want volgens de man kan dat gebeuren. Savonds gezellig met de eigenaars gegeten en na afloop bedacht de vrouw dat ze wel even accordeon kon gaan spelen. Na 1 liedje had de man zoiets van ow ik kan ook wel een instrument pakken. Deze man pakte zijn doedelzak en toen gingen ze samen wat wijsjes spelen! Echt zo super gaaf!!!! Dat maakt me dan helemaal gelukkig. Soms zit je er namelijk best wel even doorheen, dat je denkt hmm was ik maar weer thuis of hoe zou het zijn als. Maar als je dan dit soort dingen meemaakt wordt ik super blij en ben ik blij dat ik deze tocht aan het maken ben. Daarna ook nog een potje schaak gespeelt met de man, helaas verloren, maar wel een super leuk potje!! Erg geslaagde avond gehad dus!!!!



Dag 27
Saint-More  Domecy-sur-Cure 27,4 km
Na een lekker nachtje, vindt het heerlijk om bij mensen thuis te slapen, slaap ik meestal beter dan in mijn eigen slaapzak, en een goed ontbijtje gaan we weer beginnen. Het is erg leuk want de eigenaren lopen de eerste 2km samen met mij mee. Ondertussen nog even gezellig praten, erg leuk om zo je dag te kunnen beginnen. Vandaag op het eerste deel meteen weer flinke klimmetjes voor de kiezen gekregen. Vooral bij Vezelay, dat ligt namelijk op de top van bergje, was het echt pittig om naar boven te moeten lopen. Maar wel erg mooie omgeving! Het is erg groen, veel weilanden en bossen. De bossen zijn natuurlijk ook vooral erg kleurrijk aangezien de herfst is begonnen. Doordat er veel bladeren op de grond liggen moet ik ook goed kijken waar ik mijn voet neerzet! Het is soms levensgevaarlijk omdat de bladeren dan de stenen bedekken waar je op loopt. Het kan funest zijn voor je enkels, al een paar keer gehad dat die daardoor een beetje doorschoot. In Vezelay eigenlijk voor de eerste keer pas echt een lunchpauze genomen. Ben daar even naar een restaurantje gegaan en heb heerlijk wat gegeten. Had namelijk genoeg tijd aangezien ik pas rond 5en bij mijn adres hoefde aan te komen. Vanaf Vezelay begint weer een nieuwe route, dat betekent dat er ook allemaal nieuwe bordjes hangen die de route aangeven! Best leuk om dat te merken. Toen ik net weer was begonnen kwamen er 2 vrouwen achter me lopen. We raakten aan de praat, in het Frans, alleen uiteindelijk bleken de vrouwen gewoon Nederlands te zijn!! Erg bizar, maar het blijkt dat er in deze streek veel Nederlanders wonen, tweede huisje. Was wel even grappig om te kunnen praten met mensen tijdens het lopen. Helaas kreeg ik in de laatste 7km best veel last van mijn kuit! Het is een soort van spierpijn die ik al 3 dagen heb, dus hoop dat het snel overgaat. Niet al te snel lopen moet denk ik wel helpen! 3 km voor het einde moest ik nog een stukje door het bos lopen. Blijkbaar wordt deze route niet vaak meer gebruikt, allemaal omgevallen bomen, plassen van hier tot Tokyo, soms echt onbegaanbaar, mja de route leidt me zo dus luister ik maar braaf! Aangekomen in het dorpje bleek dat de mevrouw mij buiten al stond op te wachten! Ik had voor de komende 2 nachten nog niks geregeld, wel geprobeerd, maar kreeg geen gehoor. Dus toen dacht die mevrouw ik ga hem even helpen en voor hem bellen. Tot nu toe heb ik altijd alles snel kunnen regelen, maar vandaag bleek het tegendeel waar! Het was blijkbaar een ramp om iets te regelen, alles zat vol, had geen tijd, was niet thuis of gesloten! Uiteindelijk dan wel slaapplekken gevonden, maar ben blij dat ik dat niet allemaal zelf hoefde te doen!
Tijdens het eten wordt hier trouwens altijd wat wijn gedronken, denk dat als ik thuis kom ik een echte wijnkenner ben geworden! xD



Dag 28
Domecy-Sur-Cure  Corbigny 25km
Opstaan en ik merkte gelukkig dat de pijn in mijn kuit minder was geworden! Meteen maar even goed beginnen voor de lezers die zich zorgen maken! ;) verder zou ik eigenlijk vandaag 35km gaan wandelen, maar omdat er geen mogelijkheid was voor een slaapplek daar heb ik uiteindelijk een slaapplek 10km eerder gevonden. Dit betekent dat ik morgen weer 10km meer moet lopen. Verder vandaag officieel op 1/3 van mijn route! Ben vandaag ook de 800km grens gepasseerd, dus qua schema gaat alles nog goed. Super mooie dag vandaag, heerlijk weer, blauwe lucht, geen regen, temperatuur om in shirt te lopen dus ik was happy! Verder voelde ik me sowieso goed. Na 5km lopen kwam ik opeens een familie tegen, zij bleken ook Nederlands te zijn. Heel gezellig even met de ouders gepraat. Zij liepen dezelfde kant op als ik en aangezien ik niet heel veel haast had ben ik gezellig met ze meegelopen en ondertussen gezellige gesprekken gevoerd. Want ja, wanneer kom je nou een jong iemand in Frankrijk tegen die vanuit Nederland is gaan lopen met rugzak?!? Uiteindelijk scheiden onze wegen en vervolg ik mijn weg weer naar Coribigny. Echt de hele dag heerlijk weer gehad, ik weet niet hoe het komt dat het rond deze tijd van het jaar nog zo lekker is. Vandaag veel door de weilanden gewandeld, minder hoeven klimmen, dus dat was wel erg fijn. De klimmetjes die er waren, waren over het algemeen ook geleidelijker en dus beter te doen. Aangezien ik wel mezelf blijf en een Nederlander ben moet ik natuurlijk nog wel iets hebben om over te zeuren ondanks dat ik een heerlijke dag heb gehad. Op een paadje tussen de weilanden door waren ineens super veel lange spinnendraden, echt om gek van te worden (Oké ik overdrijf zoals jullie weten), dus dat was iets minder. Rond 4 uur lekker klaar en mijn kuit heeft zich goed gedragen, dus dat is zeker een goed teken. Vanavond wel een kamer bij een particulier, alleen slaap in een bijhuisje waar ze op zolder de hele verdieping hebben omgebouwd tot slaapvertrek! Een douche, toilet, 4 bedden (ik ben toch alleen) dus alles is aanwezig. Ik ben blij dat ik toch weer zo’n lekkere kamer heb! Eten zit er helaas niet bij, maar er blijkt een goedkoop restaurantje te zitten dus daar ga ik maar lekker eten! Voor €15 heb ik 2 hoofdgerechten besteld :O sorry mensen ik had honger… kan soms wel eens gebeuren bij mij. Nog een lekker rustig avondje en dan optijd slapen om genoeg energie te hebben voor morgen! Morgen trouwens een super speciale locatie weer om te slapen, maar dat lees je wel in het volgende stukje! :P SCHUSSSSS!



Dag 29
Corbigny  Premery 37 km
Bij mijn ontbijt kreeg ik een heerlijk eitje, helaas was zelfs het eiwit nog niet helemaal gestold… zonde, heb uiteindelijk het eitje naar mijn kamer meegenomen, daar in een zakje gestopt het ergens weg gegooid. vond het toch zielig aangezien ze wel hun best deden. Na het ontbijt nog even snel boodschappen doen en daarna weer op weg voor deze lange dag. Nja zolang was vandaag niet eens, voor mijn gevoel had ik pas 2 uur gelopen op het moment dat ik er al 5 uur op had zitten. Het lopen ging dus erg gemakkelijk. Wat vandaag wel lekker was, was dat ik bijna alles over asfaltwegen moest lopen. Het enige nadeel is dat wel dat je de hele tijd moet opletten op naderende auto’s met een snelheid van 70km/h. Verder een prima route, mooi weer langs de grasvelden met koeien en langs de akkers. Ook de kleine dorpjes waar je doorheen loopt is leuk om te zien, veel oude echt Franse huisjes. Helaas zijn er ook veel huizen die te koop staan of gewoon compleet vervallen, echt zonde. Na 37km aangekomen in Premery begin ik met zoeken naar mijn hotel. Het blijkt iets minder dan een hotel te zijn. Er zijn 3 kamers met elk 3 bedden erin en niet heel veel meer. Ik heb wel het hele gebouw voor mijzelf, maar daar heb ik natuurlijk niet heel veel aan. Zelfs de eigenaar is savonds en morgen niet aanwezig. Eigenlijk is het hotel ook gesloten, maar voor een pelgrim kon hij wel een plaatsje maken. Hij had ook meteen geregeld waar ik kon avondeten, dat was om de hoek, dus daar ging ik maar naartoe. Van een buffet (voorgerecht) kan je zoveel pakken als je wil, daarna nog hert besteld, kaas en een toetje. Tijdens mijn voorgerecht kwam er nog een echtpaar binnen (verder bleef het restaurant leeg). Omdat ik natuurlijk in de Nederlandse streek zit kon het niet anders of dit waren Nederlanders die hier inmiddels wonen. Ook hiermee eigenlijk de hele avond zitten praten over van alles en nog wat. Uiteindelijk vroegen ze of ik niet gewoon naast ze kwam zitten, dat was gezelliger. Mevrouw vond het erg jammer dat ik al een slaapplek had, want anders had ik met hen meegekund. Maar om mijn tas weer in te pakken enzo zag ik niet helemaal zitten. Op het einde zegt zij tegen mij dat ze het zo leuk vond om mij te ontmoeten en of het goed is dat zij mijn avondeten betalen. Zo heb je dus een super gezellige avond en kost het mij niks. Soms vraag ik me echt af waar al die bijzondere ontmoetingen vandaan komen, maar blijkbaar hoort dat erbij! Ik geniet er in ieder geval volop van. Heb vandaag dus een heerlijke dag gehad, liep lekker, zat goed in mijn vel en een gezellige avond!



Dag 30
Premery  Nevers 32km
Wat een lekkere nacht is het geweest. Een uurtje extra slapen is zeker geen straf! Ik wist niet zeker of mijn telefoon automatisch een uur terug zou gaan dus had hem zelf maar alvast een uur terug gezet (haha dat was echt dom xD). Vervolgens snachts een paar keer wakker geweest. Toen ik eenmaal de kerkklok 7 uur hoorde slaan toch kijken hoelaat het was op mijn telefoon zodat ik wel optijd wakker zou worden. Mijn telefoon stond op 6 uur, ja logisch die ging uit zichzelf een uur terug. Gelukkig was ik daarop voorbereid en had dus een extra wekker gezet een uur voordat ik echt zou opstaan voor het geval het zo zou gaan zoals het nu ging. Ach uiteindelijk alles goed gekomen en toch mijn uurtje extra gepakt! Toen ik eenmaal mijn bed uit was stond ik met een minder goed gevoel op dan de vorige dagen. Waar het aan lag geen idee, maar het voelde gewoon niet goed. Alsof je iets mist maar er niet de vinger op kan leggen. Dit gevoel heb ik eigenlijk de hele dag een beetje met me mee gedragen. Sochtends bij de bakker in het cafe wat gegeten, om 9 uur werd het eerste bier en de eerste wijn al weg getikt, echt bizar… Ondanks dat ik me wat minder fijn voelde wel een super mooie loopdag. Heerlijk weer (oke dat maakt het sowieso al wat mooier) maar ook de omgeving is gewoon heel mooi. Veel langs de velden weer gelopen, maar ook een erg mooi bos. De kleuren zijn echt magnifiek! Wat nu wel even lekker is, is dat de route wat meer over de asfaltwegen gaat. Hierdoor zijn er wat minder hobbelige wegen waarop ik door mijn enkel kan gaan. Daarnaast ook lekker voor een schema. Ik kan precies zeggen hoelaat ik weg moet om te bedenken hoelaat ik waar wil zijn. Vandaag om kwart voor 4 aangekomen bij het slaapadres, niemand thuis, dus maar even een stoel gepakt en lekker op het gras gaan zitten in het zonnetje! Het is trouwens 18 graden in de schaduw, dus zeker weer voor een korte broek met shirt, heerlijk deze verlengde zomer. Na 15 min kwam mevrouw thuis en kon ik dus naar binnen. Weer wifi dus dat betekent meteen maar weer even berichtjes bekijken en kijken wat er allemaal gaande is. Ook is het zondag en heb ik al een week geen blog gepost. Sommige zullen denken, wow nu alweer eentje, andere denken hehe loop al een week te wachten. Dus aan mij de taak om jullie weer op de hoogte te brengen van mijn afgelopen week.
Wat nog wel grappig is om te vertellen, mijn opa vierde vandaag zijn verjaardag, en aangezien ik niet dichtbij genoeg een vliegveld was om even terug te vliegen kon ik er dus niet bij aanwezig zijn. Maar ik kon natuurlijk niet zomaar niet aanwezig zijn voor opa, dus tijdens zijn toespraak moest mijn naam wel genoemd worden. Ondanks dat mijn opa mij elke dag belt en op de kaart bijhoudt waar ik ben aanbeland ben ik volgens hem inmiddels al in Zuid-Frankrijk. Als dat waar was dan zou het wel heel snel gaan!! Maar het blijft natuurlijk wel erg leuk dat hij mij zo in de gaten houdt, hij is erg onder de indruk!



Dat was hem dan weer voor dit moment. Tot over een weekje. Houd jullie haaks, doe geen rare dingen die ik ook niet zou doen en dan spreek ik jullie weer.

Dikke knuffel van de pelgrim

  • 27 Oktober 2014 - 08:29

    Sophie:

    Heee lieve grote broer!
    wat een leuk verhaal weer om te lezen, ennn wat maak je toch leuke en vooral speciale verhalen mee! Dat die twee oudere mensen wat gingen spelen, onwijs leuk, en het klonk ook erg goed haha:)
    ik ben onwijs blij dat je zoveel geniet van de tocht, lekker wijntje hier wijntje daar, biertje ook nog eventjes! Super dat het zo gowd gaat, en het is alweer 1/3 van de reis, nog 2/3 en we zien je weer terug in Nederland!
    Spreek je snel weer grote broer! Xxx je zusje

  • 27 Oktober 2014 - 09:46

    Hanny Hoppe:

    Hallo Thom. Blijf het bijzonder vinden je reis! Je prachtige verhalen en de leuke dingen die je meemaakt. Vooral zo doorgaan en lekker blijven genieten van de mensen en de omgeving.
    Groetjes Hanny

  • 27 Oktober 2014 - 11:13

    Bert:

    Hoi Thom, wederom weer met zeer veel plezier je verhalen gelezen! Loop voorlopig nog maar een paar maanden door, want je wekelijks verslag wil ik nog ff niet missen!! Is een soort abonnement op een strip boek.

    Veel loop plezier deze week

  • 27 Oktober 2014 - 11:36

    Alfred:

    Hey vriend, wat een mooie verhalen, en wat gezellig geschreven. Begrijp dat jij zo langzamerhand niet meer in toeval geloofd na alles wat je meemaakt. Heel veel succes komende week, zorg goed voor jezelf en ik kijk uit naar je volgende verslag. Take Care.

  • 27 Oktober 2014 - 13:42

    Ulysses:

    Heeey bikkel,

    super om zo jouw ervaringen terug te kunnen lezen, om je zo te volgen! Ik blijf het speciaal en bijzonder vinden als mensen zo'n grote reis ondernemen. en al helemaal tevoet.
    ik wil je heel veel plezier, mooie momenten, en bijzondere ontmoetingen toewensen van Marlous en mij.
    Omarm ieder gevoel, of het nou positief of negatief is. Het zijn momenten die je een enorm rijk mens maken voor de rest van je leven!

    grtz Ulysses en Marlous

  • 27 Oktober 2014 - 20:53

    Saskia:

    Hey Thom,
    Ik ben een collega van je moeder en vind het geweldig wat je doet! Vorig jaar ben ik zelf van Pamplona naar Santiago gelopen, een geweldig avontuur. Door jouw verslag van al je belevenissen krijg ik weer een beetje het pelgrims-gevoel mee. Heel veel wandel plezier en succes. En vergeet niet...het is niet het einddoel wat telt, maar de weg er naar toe! Buen camino!!
    groetjes Saskia

  • 27 Oktober 2014 - 21:01

    Paul:

    Ik had je laatste berichten vanaf dag 17 niet gelezen, dus vanavond er maar even voor gaan zitten. Wat een mooie verhalen en dingen maak je mee, super. Het klopt dat Opa je gisteren speciaal genoemd heb, tegen iedereen heeft hij het over je. Zet hem op en geniet ervan.

  • 28 Oktober 2014 - 18:39

    Yvonne:

    Hoi Thom, onder het genot van een grote kop thee heb ik weer genoten van je uitgebreide verslag! Na de bekende plaatsen Reims en Troyes volgden zo'n rij kleine gehuchtjes dat ik er maar eens (heel ouderwets!)een gedetailleerde kaart van Frankrijk bijgepakt heb!...jeetje joh, vol bewondering...wat ben je al een eind! Je gaat al richting Clermont Ferrand (of daar omheen!)....ook weer zo'n prachtige omgeving!....En dan al die ontmoetingen en ervaringen..ze pakken je dat nooit meer af....er is straks een leven vòòr deze uitdaging en een leven daarna met een enorme rugzak vol ervaring, levenswijsheden, bijzondere ontmoetingen en herinneringen én een enorme dosis Franse taal! Je weet maar nooit wanneer je dat nog eens van pas gaat komen! Ik kijk nu alweer uit naar je volgende verslag... Geniet van alles, blijf schrijven èn mooie foto's maken! Groet uit 3huis, Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thom

Actief sinds 05 Sept. 2014
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 17858

Voorgaande reizen:

27 September 2014 - 23 December 2014

Santiago de Compostella

Landen bezocht: